Când se lasă seara peste București sau Metabolism | GeorgeToma.ro | Tasteful stories

Când se lasă seara peste București sau Metabolism

24 Sep 2013
Etichete:

Când se lasă seara peste București sau Metabolism

 

E un film despre cum se face film. Iar la el mergi din curiozitate. Nu pentru că te-ai aștepta la o poveste desprinsă din cântec, ci pentru cadrele lungi – 17 cadre care împart o oră jumătate de poveste – și modul în care acestea reușesc să te țină aproape. Corneliu Porumboiu aduce în ”Când se lasă seara peste București sau Metabolism” o critică subtilă modului de lucru din cinema, prin ironii fine și replici bine plasate.

Avem în prim plan un regizor dezordonat (Paul – Bogdan Dumitrache), distras de actrița (Alina – Diana Avrămuț – debut în lungmetraj) căreia îi dăduse rolul secnudar într-un film politic, și pentru care inventase o scenă nud. Avem o producătoare (Magda – Mihaela Sîrbu) care încearcă să țină echipa de filmare din scurt, și nu reușește să îl controleze pe regizor. Avem o relație nesănătoasă pentru bunul mers al proiectului, între Paul și Alina, o relație în care el se simte superior. Ai timp destul să descoperi simbolurile și să fii atent la fiecare lucru din cadru. Porumboiu îți dă posibilitatea să analizezi scena în același timp cu derularea ei, folosind cadre lungi, statice.

Două lucruri mi-au atras atenția, iar dacă mergeți la film urmăriți-le:

1. Paul și Alina repetă o scenă în care ea iese de la duș și aude vocile personajelor principale. Discuția o supără, de aceea se îmbracă – după cum spune Paul, regizorul, ”își ia o armură pe ea”. Ceea ce tot vedem că repetă ei se întâmplă cu Paul. Iese de la duș și o aude pe Alina vorbind cu soțul ei. Imediat fuge să se îmbrace, vinovat de ce tocmai a făcut, într-un fel, mascându-și vina.

2. Alina trebuie să repete două scene pentru că ”a stat prea mult camera pe tine și ai devenit personaj principal”, spune Paul. În altă scenă, Paul, Magda și un doctor se uită la o endoscopie. La un moment dat, doctorul îi răspunde producătoarei care întrebase dacă sunt lucruri pe care nu le-a văzut: ”Doamnă, când ai ceva important de filmat îl pui în centrul imaginii, nu îl lași la periferie” – semn că Paul a fost tot timpul distras de relația clandestină cu Alina și a uitat să se concentreze pe subiectul filmului.

Când se lasă seara peste București sau Metabolism” poate avea două efecte: ori te va ține pe scaun în fața ecranului și te va face să te gândești la personaje și, uneori, vei privi filmul dincolo de ficțiune și mai mult ca o relatare a procesului cinematografic, ori îți va da apă la moară să spui ”Încă un film românesc făcut pentru regizor și prietenii lui, de nu îl înțelege nimeni!” Dar e păcat să zici așa, pentru că filmul are ceva de spus, chiar dacă ai impresia că te lasă în final la jumătatea poveștii și se termină brusc.

Sinopsis:
Suntem în mijlocul filmărilor. Paul, regizorul, are o relaţie amoroasă cu Alina, o actriţă dintr-un rol secundar. A doua zi se vor filma ultimele scene în care apare Alina. Paul se hotărăşte să filmeze o scenă nud cu ea. Se trezeşte de dimineaţă, plin de îndoieli, şi îşi schimbă planurile: în loc să filmeze scena nud, îi spune producătorului că are o criză de ulcer. Apoi îşi ia o zi liberă pentru a se întâlni cu Alina. Treptat, filmul se întrepătrunde din ce în ce mai mult cu viaţa reală, iar filmarea ia o turnură neaşteptată.
Sursa: Cinemagia.ro

Era să uit… mergeţi la cinema!

Recomandă articolul:

  


Tu ce crezi?



Twitter

Facebook

Instagram



Copyright

Licenţa Creative Commons